Misschien wel de beste bierkaart ooit
Een goede bierkaart maken is een kunst. De bierverkoop in de horeca valt en staat met die kaart. Mijn eigen dorpscafé heeft misschien wel de beste bierkaart ooit. En hier is waarom:
Het gaat om Het Café in Wervershoof. Ik mag van geluk spreken als bierfanaat: voor een klein dorp als het onze hebben wij een fantastisch biercafé, met een prachtige selectie bieren.
De eigenaar van Het Café is Joost Buis. Hij is het meesterbrein achter de unieke bierkaart van onze dorpskroeg. Je mag het met recht méér dan een bierkaart noemen: het is een concept.
De bierkaart van Het Café van Wervershoof werkt zo:
- Ieder jaar maakt Joost een selectie van 20 bieren.
- Die 20 bieren print hij overzichtelijk op één A4. Zo ongeveer:
- Iedere klant kan een eigen kopie van deze bierkaart krijgen.
- Bestel je een bier van deze kaart? Dan krijg je een stempel. Het is dus de bedoeling om alle bieren te ‘verzamelen’.
- Heb je je bierkaart vol? Dan word je lid van het Bierdrinkersgilde, komt je naam op de muur te staan, én krijg je een speldje.
Klinkt simpel, toch? Maar schijn bedriegt. Want Joost heeft aan sommige bieren uitdagingen verbonden. Die moet je voltooien vóórdat je voor die bieren je stempel krijgt. Bijvoorbeeld:
🧔♂️ Voor je stempel voor de Caramel Fudge Stout van Brouwerij Kees moet er een Kees in Het Café aanwezig zijn.
👔 Voor je stempel voor de Gentse Strop van Brouwerij Roman moet je een stropdas dragen. En ook alleen dan krijg je het de bijbehorende galg erbij.
👟 En mijn favoriet: voor je stempel voor de Kapuziner Weißbier van Kulmbacher Brauerei moet je je schoen inleveren. Die wordt dan achter de bar gehangen totdat je het bier op hebt. Het bijbehorende glas is namelijk zó mooi dat je er anders weleens mee vandoor zou kunnen gaan. 🤣
Voor de duidelijkheid: alle bovengenoemde bieren kun je ook ‘gewoon’ drinken, zonder aan de voorwaarden te voldoen. Maar dan krijg je dus je stempel niet.
Briljante biermarketing
Ieder jaar, op 1 augustus, vernieuwt Joost de bierkaart. Dus dat is de tijd waarin je je biermissie moet voltooien.
Als bierliefhebber vind ik het een prachtige uitdaging. Als marketeer ben ik onder de indruk van het concept. Want er zijn hier stiekem allerlei marketingprincipes van kracht, zoals:
- Toewijding en consistentie: als je eenmaal aan de bierkaart begonnen bent, wil je het afmaken ook
- Gamification: een bezoek aan Het Café is niet alleen een leuk uitje met vrienden, het is een verslavende game-beleving!
- Social proof en groepsgevoel: je wílt jouw naam op die muur, als trotse bierfanaat. Je wílt lid worden van het Bierdrinkersgilde, met je ‘soortgenoten’. Natuurlijk al helemaal iemand als ik, die professioneel met bier bezig is.
- Schaarste: je moet je bierkaart in beperkte tijd volmaken. Het is een constante stimulans om de kroeg te bezoeken.
Joost vertelde me dat hij zo’n 150 bierkaarten uit heeft staan bij klanten. Moet je je dus voorstellen:
150 mensen in Wervershoof (en waarschijnlijk daarbuiten) hebben een extra impuls om Het Café te bezoeken, komen daardoor vaker, en nemen hun vrienden, kennissen en familie mee. Dat zorgt onvermijdelijk voor meer cafébezoek en dus meer omzet.
Nu natuurlijk de grote vraag:
Heb ik mijn bierkaart al vol?
Sta ik al op de muur, ben ik al lid een van de leden van verdienste?
Het antwoord is – en ik schaam me er wel een beetje voor – neen. 😞
En het ‘bierseizoen’ 2023-2024 is voorbij. Ik struikelde over de allerlaatste uitdaging: een brandweerman trakteren op de Fles-over IPA van Brouwerij Bluswater. Die brandweerman kon ik maar niet vinden, ondanks een wanhoopsoproep op Facebook.
Maar niet getreurd. Het nieuwe seizoen is weer begonnen. Dit bierjaar laat ik me door niets en niemand tegenhouden… 💪😈
Hoe dan ook: voor mij is en blijft de bierkaart van Het Café de bierkaart onder de bierkaarten, het beste voorbeeld dat ik ooit tegen ben gekomen.
Dus Joost, chapeau! 🫡